Досвід роботи

Особистісно - орієнтований підхід при вивченні
інформатики в умовах сучасної школи

Не навчайте дітей так, як навчали вас, бо вони народилися в інший час


Конфуцій

Основні стратегічні цілі розвитку інформаційного суспільства в Україні - є забезпечення комп'ютерної та інформаційної грамотності населення, насамперед шляхом створення системи освіти, орієнтованої на використання новітніх інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у формуванні всебічно розвиненої особистості.

Вивченню інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій в загальноосвітніх навчальних закладах належить провідна роль у формуванні інформаційної компетентності учнів. Актуальність досвіду полягає в тому, що без вивчення інформатики неможливе формування сучасного світогляду учнів, розуміння ролі інформаційних процесів. Від рівня та якості опанування шкільним курсом інформатики залежить успішність подальшого продовження освіти та самоосвіти випускників.

Мета досвіду:

  • формування теоретичної бази знань учнів з основ інформатики та практичних навичок;
  • використання засобів сучасних інформаційних технологій у повсякденній практичній, навчальній діяльності учнів;
  • практичне оволодіння учнями навичками роботи з основними складовими сучасного програмного забезпечення комп'ютерів;
  • оволодіння основами технології розв'язування задач, інтерпретацією результатів, отриманих за допомогою комп'ютера.

Завдання, на розв'язання яких спрямована педагогічна діяльність:

  • розвивати індивідуальні та пізнавальні здібності кожної дитини;
  • максимально виявляти, ініціювати, використовувати індивідуальний досвід дитини;
  • допомогти особистості пізнати себе, самовизначитися і самореалізуватися;
  • зробити навчання доступнішим і цікавішим;
  • навчити учнів формулювати власну думку, доводити свою точку зору;
  • ефективно розвивати навички самостійної роботи та навички виконання творчих робіт.

Провідною науковою ідеєю досвіду є створення необхідних умов для розвитку інтелектуальних здібностей, саморозвитку та самовдосконалення учня, формування його інформаційно-комунікаційної компетентності на уроках інформатики через особистісно-орієнтований підхід у навчанні.У своїй роботі керуюся працями та методикою найвідоміших розробників системи особистісно - орієнтованого навчання А. Хуторського, В. Століна, 
І. Якіманської, С. Подмазіна, О.Асмолова.

Уроки з використанням особистісно - орієнтованої технології - це уроки, розраховані на роботу з індивідуальністю кожного учня. Застосовую різноманітні форми та методи організації навчальної діяльності, орієнтовані на конкретного учня; стимулюю учнів до висловлювання, використання різних способів розв'язання ситуативних завдань без страху помилитися чи отримати неправильну відповідь; створюю на уроці такі педагогічні ситуації, які дають можливість кожному проявити ініціативу, самостійність, підтримую прагнення учня знаходити власний спосіб роботи, аналізувати та оцінювати роботу інших; використовую різноманітні види пізнавальної діяльності школярів. На своїх уроках намагаюся надати учням більше самостійності, переконана, що за таких умов діти краще осмислюють мету та результати своєї праці, усвідомлюючи, що вони є не об'єктом, а суб'єктом навчальної діяльності; вчитель же стає доброзичливим помічником, який зацікавлений у долі кожного учня.

Для виріщення завдань, над якими працюю, на уроках застосовую інноваційні, проблемно-пошукові, асоціативні методи навчання, які розвивають алгоритмічне мислення, пізнавальні інтереси та творчість учнів, впливають на результат навчання.

Під час навчально-виховного процесу намагаюсязабезпечувати умови для розвитку інтелектуальних та особистісних якостей учнів, їхніх творчих та комунікативних якостей, здібностей до самоосвіти, саморозвитку і самореалізації. Такий підхіддозволяє повніше проявити та реалізувати можливості учня відповідно до його рівня підготовки, здібностей, індивідуальних особливостей.

Найважливіша особливість курсу інформатики на базі комп'ютерного

класу - це систематична робота учнів з комп'ютером на кожному уроці інформатики. Навчання учнів за умов систематичного доступу до комп'ютера, як правило, проходить при підвищеному емоційному стані учнів. Пояснюється це тим, що при виконанні практичних робіт з використанням комп'ютера учні на кінець уроку одержують результати своєї роботи, що додає їм упевненості у своїх силах. У дітей виникає бажання поділитися своїми знаннями та результатами роботи зі своїми товаришами. Таким урокам інформатики характерна більша, ніж на інших звичайних уроках, свобода спілкування учнів на уроці. Така система стосунків згуртовує колектив у досягненні спільної навчальної мети.

На уроках інформатики намагаюся таким чином організувати навчання і контроль знань, при якому заздалегідь найбільш успішно працюючі учні виконують роль помічників учителя. За рахунок цього на уроках інформатики існує система взаємної допомоги учнів. Обмін знаннями допомогає покрашити ефективність навчально-виховного процесу.

Різна базова підготовка учнів до сприймання матеріалу та різна освіченість дітей з предметної галузі призводить до того, що на уроках інформатики дидактичне завдання реалізації принципу диференціації та індивідуалізації навчання стає першочерговим.

На уроках інформатики комп'ютер є і предметом вивчення, і засобом навчально-пізнавальної діяльності, що відповідним чином впливає на організацію навчального процесу. Специфіка уроку інформатики виявляється, передусім, в істотному обсязі практичних робіт з використанням комп'ютера, при якому «контактний час» роботи з комп'ютером становить майже половину уроку. На своїх уроках у комп'ютерному класі використовую різні форми роботи: фронтальну, групову, індивідуальну та роботу в парах.

У своїй роботі приділяю достатню увагу контролю знань учнів. Щоб уроки контролю не були нудними і учні не втомлювалися, намагаюся поєднувати, комбінувати різні форми контролю знань на уроці. З кожної теми, з кожного виду контролю накопичена така кількість дидактичного матеріалу, яка дозволяє максимально індивідуалізувати завдання для учнів. Такі форми контролю дозволяють визначити, хто з учнів не оволодів програмним матеріалом, хто оволодів ним на мінімальному рівні, хто з учнів повністю й упевнено володіє знаннями й уміннями відповідно до вимог програми, а хто не тільки повністю оволодів необхідними знаннями, але й може їх застосовувати в нових ситуаціях, володіє уміннями на більш високому рівні, ніж це передбачено програмою. Методи контролю результатів навчання, які я використовую в роботі, можна розподілити на два типи: "перевірка за столом" і "перевірка за комп'ютером". Усний чи письмовий залік в кінці кожної теми, комп'ютерні тести дозволяють перевірити знання учнів в цілому, в системі.

Приділяю велику увагу роботі з обдарованими та здібними учнями. Кожен рік мої вихованці є переможцями районного та учасниками обласного фестивалю комп'ютерної графіки та анімації, за що неодноразово відзначалася подяками відділу освіти Зачепилівської райдержадміністрації. У 2015 році учень 6 класу Ніколенко Іван посів ІІІ місце в області.

У 2014 році учень 9 класу Чиж Віталій, отримав сертифікат учасника ХІІ міжнародного відкритого конкурсу Web-дизайну та комп'ютерної графіки.

Для розвитку творчості учнів на урокахстворюю проблемні ситуації, ситуації успіху, спонукаю школярів до пошуку альтернативних рішень.

Шляхи подальшого вдосконалення та розвитку досвіду:

  • підвищення мотивації навчання;
  • зробити навчання цікавим;
  • виховувати особистість, здатну до аналізу, самооцінки і самоконтролю, саморозвитку, самоосвіти;
  • виховати толерантну, комунікативну, ініціативну особистість;
  • сприяти тому, щоб учні прагнули до наукового пізнання світу, орієнтувалися в інформаційному суспільстві;
  • виховувати патріотів України;
  • сприяти розвитку особистості, яка здатна до соціалізації та самореалізації, спрямовує своє професійне зростання;
  • підвищувати рівень знань з інформатики, розвивати логічне мислення.

Необхідність ефективного використання сучасних комп'ютерно-орієнтованих систем навчання для забезпечення гармонійного розвитку, навчання і виховання дітей потребують від учителя інформатики високої професійної компетентності, постійної роботи над собою, підвищення професійного рівня за рахунок самоосвіти і самовдосконалення.

Свою професію обрала свідомо і люблю її.

Моє педагогічне кредо: «Відкрити в кожній дитині душу творця, дати їй змогу пробудитися й розквітнути.»

© 2016 Ковтуненко Марина Вікторівна 
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати